Logo Google
A- A+ Zmień kontrast

Świąteczne zakupy, a prawa Konsumenta

print
Pobierz PDF
03.12.2019
Dodano przez: Agata Sojda
Udostępnij
Polub
Wyślij za pomocą e-mail

Okres Świąt Bożego Narodzenia, to czas wzmożonych zakupów. Na co szczególnie należy zwracać uwagę i jakie, jako konsumenci, mamy prawa. Jeśli dokonujemy zakupów w sklepie stacjonarnym, to rozważnie podejmujmy decyzje o nabyciu towaru. Przepisy nie przyznają konsumentowi prawa
do dokonania zwrotu towaru pełnowartościowego (np. chcemy zwrócić nietrafiony prezent). Przyjęcie zwrotu zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Sklepy sieciowe, dbając o wizerunek firmy, często umożliwiają konsumentom zwrot określonego towaru w ściśle określonym terminie. Natomiast zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji, jeśli okaże się, że towar jest wadliwy. Składamy ją do sklepu w którym dokonaliśmy zakupu. Roszczenie reklamacyjne możemy złożyć w oparciu o gwarancję, czyli do gwaranta (należy wcześniej dokładnie przeczytać jakie uprawnienia i wyłączenia konsumenckie przewidział gwarant w warunkach gwarancji) lub z tytułu rękojmi, czyli do sprzedawcy, w tym przypadku możemy żądać naprawy (np. samoczynnie wyłączający się telewizor), wymiany (np. pęknięta podeszwa buta), obniżenia ceny (np. samochód w komisie opisany jako bezwypadkowy okazał się być już wcześniej naprawiany). Gdy wada jest istotna, a towar był już wymieniany bądź naprawiany mamy prawo do odstąpienia od umowy i zwrotu zapłaconej ceny. Zgodnie z prawem podstawą złożenia reklamacji jest wada zakupionego towaru. Paragon jest jednym z wielu możliwych dowodów zakupu,
jaki konsument może przedstawić sprzedawcy zgłaszając reklamację.
Gdy paragon zniszczył się, wyblakł albo zaginął, dowodem może być potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail czy zeznanie świadków. Częstym przypadkiem jest rozbieżność ceny z półki z ceną przy kasie. Pamiętajmy, że cena podana na półce jest obowiązującą i mamy prawo kupić towar w tej cenie.
W przypadku zakupów dokonywanych na odległość np. w sklepie internetowym albo poza lokalem przedsiębiorstwa np. na pokazie, zawsze mamy prawo do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny w terminie 14 dni kalendarzowych liczonych od dnia odbioru zakupionego towaru. Najlepiej uczynić to w formie pisemnej i wysłać na adres sprzedawcy za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Co do zasady odsyłamy towar na własny koszt w terminie 14 od daty wysłania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Warto wiedzieć, że prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje nam ze względu na – ochronę zdrowia (np. leki, kosmetyki), – ze względów higienicznych (np. bielizna osobista), – nagrań dźwiękowych lub wizualnych (np. płyt CD, DVD, programów komputerowych), które były dostarczone w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu.

print

Załączniki

Facebook Youtube rss Biuletyn informacji publicznej
Profil zaufany
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce
Wiecej o ciasteczkach.
Ok