Wydział Geodezji, Kartografii i Gospodarki Gruntami
Naczelnik Wydziału – Geodeta Powiatowy
Lucyna Przybylska
tel. 68 378 88 88 wew. 286
Zadania wydziału:
- prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów
i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu; - koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, w tym organizowanie, nadzorowanie i prowadzenie narad koordynacyjnych usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
- zakładanie osnów szczegółowych;
- przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map
i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości; - tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych oraz standardowych opracowań kartograficznych:
- ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości),
- geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
- rejestru cen i wartości nieruchomości,
- szczegółowych osnów geodezyjnych,
- obiektów topograficznych,
- mapy ewidencyjnej i mapy zasadniczej.
- planowanie prac geodezyjno-kartograficznych;
- prowadzenie ochrony znaków punktów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
- organizacja katastru we współpracy z wydziałami ksiąg wieczystych Sądów Rejonowych;
- prowadzenie baz danych krajowego systemu informacji o terenie, będącego częścią składową infrastruktury informacji przestrzennej;
- współpraca ze statystyką państwową i dokonywanie analiz na potrzeby lokalne;
- współpraca z organami podatkowymi w zakresie wymiany informacji technicznych;
- udzielanie wszelkich informacji podmiotom zewnętrznym w zakresie sieci uzbrojenia terenu;
- współpraca z nadzorem budowlanym w zakresie inwentaryzacji powykonawczej;
- prowadzenie spraw Zespołu ds. Uzgadniania Dokumentacji Projektowej;
- tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych obejmujących zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej oraz standardowych opracowań kartograficznych;
- wymiana danych zawartych w bazach między organami właściwymi
do prowadzenia baz niezbędnych do wykonywania ustawowych zadań. - gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa i Powiatu, w szczególności:
- tworzenie i ewidencjonowanie zasobu nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu,
- zlecanie prac geodezyjnych i wycen nieruchomości,
- sporządzanie planu wykorzystania zasobów nieruchomości,
- zapewnienie zabezpieczenia nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem,
- wykonywanie czynności związanych z naliczaniem należności za nieruchomości udostępniane z zasobu,
- zbywanie i nabywanie, oddawanie w użytkowanie wieczyste, najem lub dzierżawę, użyczenie, oddawanie w trwały zarząd nieruchomości, a także obciążanie ograniczonymi prawami rzeczowymi,
- współpraca z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa, także z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego;
- aktualizacja opłat z tytułu trwałego zarządu i użytkowania wieczystego nieruchomości;
- prowadzenie spraw związanych z wywłaszczeniem nieruchomości;
- zabezpieczenie wierzytelności poprzez wpisanie w księdze wieczystej hipoteki oraz wydawanie zaświadczeń o spłaceniu wierzytelności;
- przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów w prawo własności;
- przyznawanie na własność działek rentowych i działek pod budynkami osobom, które przekazały gospodarstwo rolne Państwu w zamian za świadczenie emerytalno-rentowe;
- prowadzenie prac związanych z porządkowaniem i zakładaniem ksiąg wieczystych;
- ujawnianie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz Powiatu;
- wydawanie decyzji o ustaleniu odszkodowania za nieruchomości przyjęte pod drogi powiatowe i gminne;
- prowadzenie postępowań scaleniowych i wymiennych;
- uzgadnianie projektowych inwestycji w zakresie nieruchomości Skarbu Państwa;
- regulowanie stanów prawnych nieruchomości;
- wyrażanie zgody na czasowe zajęcie gruntów;
- współpraca z Agencją Nieruchomości Rolnych, Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Krajowym Centrum Informacji Kryminalnych;
- wnioskowanie o przekazywanie gruntów Skarbu Państwa na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, lasów państwowych;
- potwierdzanie trwałego zarządu jednostkom organizacyjnym do nieruchomości Skarbu Państwa pokrytych wodami płynącymi;
- planowanie i organizacja prac urządzeniowo-rolnych;
- przygotowanie opracowań tematycznych wynikających z analizy rynku nieruchomości;
- sporządzanie i przedkładanie Ministrowi Skarbu Państwa rocznej informacji o przekształceniach i prywatyzacji mienia komunalnego (powiatowego)
Co i jak załatwić
Opis procedur oraz wzory dokumentów znajdują się na stronach Biuletynu Informacji Publicznej